سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

مشخصاتی از روغن موتور

۶۲ بازديد

وظایف اصلی روغن موتور؛ روان‌سازی قسمتهای متحرک موتور، به حداقل رساندن اصطکاک و فرسایش، کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن آلودگیها، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می‌باشد .

به دلیل اینکه روغن موتور باید این چند کار پیچیده را به طور همزمان انجام دهد، یک فرمولاسیون شیمیایی پیچیده را می‌طلبد، اما شما برای آنکه بدانید روغن موتور چگونه عمل می‌کند، چگونه رده‌بندی می‌شود و چگونه باید نوع صحیح آنرا برای خودرویمان برگزینیم، نیاز به شیمیدان و یا مهندس شیمی بودن، نیست . کافی است با انواع مختلف روغن موتور، رده‌بندیهای آن و علائم و اختصاراتی که برای آن استفاده می‌شود، آشنا باشیم .
روغن موتور

  • انواع روغنها

در حال حاضر روغنهای موتور خودروها به ۳ نوع کلی تقسیم می‌شوند:

الف: مینرال (ارگانیک) ب: سنتتیک ج: نیمه سنتتیک (Premium )

الف - مینرال:

روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می‌شود و همان روغنی است که سالهاست در خودروها به کار برده می‌شود و همه ما با آن آشنایی داریم .

ب - سنتتیک:

روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربنها (Olefins) تولید می‌شود و نه با تصفیه نفت خام، این نوع روغن، اولین بار برای موتورهای جت به کار گرفته شد که به دلیل مزایایی که این نوع روغن نسبت به نوع مینرال داراست، در سالیان اخیر مصرف آن در خودروها نیز فزونی یافته است. روغنهای سنتتیک انواع مختلف با مواد تشکیل‌دهنده متفاوتی دارند که این امر آنها را از لحاظ کیفیت و نوع مصرف نیز با یکدیگر متمایز می‌سازد، از بین صدها نوع روغن سنتتیک با فرمولاسیون‌های مختلف که هر یک محاسن و معایبی را نیز دارا هستند، از انواعی که برپایه Polyalphaolefins یا به اختصار (PAO) ساخته می‌شود و مقادیر کمی از مزیت‌های اکثر روغن‌های سنتتیک می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

۱- کاهش مصرف روغن بدلیل عمر بیشتر روغن

۲- غیر خورنده و غیر سمی بودن

۳- تبخیرشوندگی پایین

۴- دمای سوختن بالا

۵- مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا

۶- دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی (عکس‌العمل سریع در مقابل تغییرات دما)

۷- کاهش مصرف سوخت تا ۴/۲ درصد

۸- نقطه روان شدن پایین

۹- قابلیت استفاده از روغنهای با گستره ویسکوزیته زیاد بدون نگرانی از شکست پلیمرها

عیب این نوع روغنها نیز ، قیمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای با تکنولوژی قدیمی است .

روغن به تام دارای خصوصیات زیر است: - نقطه جوش زیاد و نقطه انجماد کم ( به منظور مایع ماندن در طیف گسترده ای از دما ) - یک شاخص ویسکوزیته بالا - پایداری حرارتی - پایداری هیدرولیک - تغیر پذیری - پیشگیری از خوردگی - مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون

دو نمونه روغن موتور خوب و با کیفیت

فرمول بندی روغن به تام

روغن به تام و یا روان کننده به تام حاوی 90% روغن پایه (غالبا فراکسیون های نفتی با نام روغن های معدنی ) و مواد افزودنی کمتر از 10% هستند. روغن های گیاهی و یا مایعات مصنوعی مانند پلی الفین های هیدروژنه، استرها، سیلیکون ها، فلوئورو کربن هاو بسیاری دیگر بعضا به عنوان روغن های پایه در روغن به تام استفاده می شوند. مواد افزودنی باعث کاهش اصطکاک و سایش، افزایش ویسکوزیته، بهبود شاخص ویسکوزیته، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون، پیری یا آلودگی و غیره می شوند. روغن به تام با خصوصیات اصطکاک لایه های لعاب اکسید فشرده شده در چند صد درجه سانتیگراد در سیستم های کشویی فازی شکل گرفته است.

لینک خرید روغن به تام: https://exirgroup.com/behtam-oil/

مشخصات روغن توتال

برای صاحبان وسایل نقلیه، ابتدا یک روغن موتور فرموله شده به درستی از تعمیرات گران قیمت جلوگیری می کند. بدون روان کننده، موتور به سرعت آسیب جدی میبیند به عبارت دیگر این همان چیزی است که هر وسیله و ماشین آلاتی به آن احتیاج دارد. با روغن توتال میتوانید طول عمر موتور را طولانی تر کند و با کاهش اصطکاک بین قطعات و با تمیز کردن کل موتور، روغن موتور مانع از گرفتگی موتور و آسیب دیگی آن می شود.

قطعات مکانیکی دوام بیشتری پیدا میکنند و کمتر دچار خوردگی خواهد شد. بنابراین موتور از راندمان بیشتری بهره می برد و طول عمر آن را افزایش می دهد. این روغن میتواند عملکرد مناسب موتور را تضمین کند، بهترعمل میکند. روغنکاری خوب در واقع برای جلوگیری از آسیب جدی مکانیکی ضروری است.

لینک خرید روغن توتال: https://exirgroup.com/total-oil/

علاوه بر عملکرد موتور، هزینه نگهداری نیز تحت تاثیر قرار میگیرد و در واقع مصرف سوخت و انتشار CO2 را کاهش می دهد. اگر بیش از حد از روغن استفاده کنید با اگر سطح آن خیلی پایین باشد اصطکاک حاصل کارایی انرژی موتور را تغییر می دهد، که به نوبه خود باعث افزایش مصرف سوخت می شود. یک روغن با کارایی بالا مانند روغن توتال باعث کاهش دبی های آلاینده در جو می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.